De ananas is in de 17e eeuw tot symbool van gastvrijheid geworden en siert om die reden menige tuinpoort. Daarom hebben de adviseurs van ErfgoedGroen de ananas als logo gekozen om u welkom te heten als gast op onze site.
De ananas was in Europa al sinds de 15e eeuw (Columbus) bekend uit beschrijvingen. In de 17e eeuw kwamen de koopvaardijschepen van de VOC met exotische zaden terug, waar botanici in kassen in de Hortus o.a. een ananas uit wisten te kweken. Een moeizaam proces in ons klimaat, maar de exotische vrucht met de bijzondere smaak baarde veel opzien.
Een zekere Agnes Block bemachtigde wat zaad en was één van de eerste tuinliefhebbers die op haar buitenplaats de Vijverhof aan de Vecht een ananas opkweekte. Vervolgens nodigde ze allerlei bekende en geleerde vrienden uit om deze vrucht te bewonderen.
In heel Europa prijkten in die tijd tijdens exquise maaltijden ananassen midden op rijk gedekte tafels.
Ook werden er schilderijen en prachtige aquarellen van gemaakt en ze verscheen als afbeelding op duur porselein en damast. En wat te denken van de folly op een zomerverblijf uit de 18e eeuw in de buurt van Edinburgh, “The Pineapple”.
Het meest bekend is ze echter geworden als welkomstsymbool op toegangspoorten van buitenplaatsen.
Wel wordt ze daarbij vaak verward met een dennenappel. Hier zal de onbekendheid van de vrucht destijds, de gestileerde vorm en de verwarring in de naamstelling – namelijk het Engelse pine-apple, voor ananas en het Hollandse pijnappel (Pinus appel), voor den – zeker aan hebben bijgedragen.
Maar voor ons als welkomstsymbool, en ook als symbool van de interessante en toegewijde tuinhistorie in Nederland, is de ananas van bijzondere waarde.